Plötsligt har en världskänd pressfotograf tagit Marmeladkungens nya pressbilder

De senaste veckorna har jag haft ett par texter jag ombetts skriva i bakhuvudet. Bland annat har Tidningen Kulturen för ett bra tag sedan efterfrågat en författarpresentation och fotografi/er på undertecknad inför mina där snart kommande publiceringar av två vitt skilda, stilistiskt spretande dikter.

Tidigt denna vecka satt jag hemma och arbetade med min översättning av Arthur Machen, och skrev vid sidan av det brev och diverse texter när jag fick tid över, eller behövde omväxling. Men visste inte alls hur jag skulle göra med vare sig presentation eller bilder. Tänkte…

…tog via Facebook kontakt med Arne Lundström, en sedan 1960-talet världskänd pressfotograf, som för närvarande är anställd av, såvitt jag förstår, Englands största tidning, samt ibland naturligtvis frilansande. En publicerad fotograf som är publicerad där fotografer helst vill publiceras: i globala sammanhang. Han bor i Mariestad men reser ständigt fram och tillbaka med i det närmaste hela världen som sin arbetsplats; vet aldrig hur dagarna ser ut.

Fotografen ifråga ringde mig under tidig eftermiddag och frågade när han kunde hämta mig. Jag fick en knapp, stressig halvtimma på mig att packa ned sådant som kunde tänkas vara lämpligt på fotografierna, kläder, texter och dylikt som jag förknippar med min person, och sedan bar det med bil av en bra bit utanför Mariestad, först på vägen mot Torsö, och sedan bra långt ut i skogen, mot strand och kreativitet och bra belysning. Sedan till andra platser i jakt på bra foton. Sammantaget var vi ute i två och en halv timma; och hann även prata en hel del om våra respektive sysselsättningar och om sådant vi varit med om, folk vi träffat osv.

När jag blivit avsläppt hemma dröjde det bara någon timma innan Arne ringde mig igen, och sedan kom förbi utanför huset där jag bor med en DVD-skiva innehållande runt 150 foton, i olika format, storlekar och med varierande belysning. En stund senare diskuterade vi vilka foton jag borde använda och dylikt.

Och sent samma kväll hörde Tidningen Kulturen av sig: ”Det är dags. Hur går det med presentation och foto?” Jag log. Hade bara presentationen kvar att skriva.

Men det visade sig inte vara så bara… Först inatt har jag lyckats färdigställa och skicka in den. Men nu är det bara att invänta publiceringarna.

Och när det blivit så dags återkommer jag naturligtvis med information rörande publiceringen, länkar och dylikt.

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 30 juni, 2011.

2 svar to “Plötsligt har en världskänd pressfotograf tagit Marmeladkungens nya pressbilder”

  1. Hej Fredrik!

    Vi på Modernista skulle hemskt gärna vilja lägga till er på vår nya bokbloggslista så att vi kan skicka information om vår kommande utgivning. Just nu har vi en Sommarbazaar som vi gärna vill bjuda in så många människor som möjligt till, men mest av allt arbetar vi med en maffig höstlista som vi är ivriga att få dela med oss av. Där finns det möjlighet att kryssa för böcker ni är intresserade av, så att vi har koll när det blir dags att skicka ut recensionsexemplar.

    Om det här låter intressant kan ni väl skicka över er e-postadress till redaktionen@modernista.se så lägger vi in er i registret på en gång och gör utskicket om Sommarbazaaren och höstlistan.

    Bästa sommarhälsningar,
    Modernista-redaktionen
    http://www.modernista.se

    Gå gärna med i vår Facebook-grupp:
    http://www.facebook.com/group.php?gid=4730554876

    Gilla

Kommentera

 
