Rickard Berghorn gästbloggar på Marmeladkungens fyraårsdag; två bemärkelser

Jag blev oförhappandes inbjuden som gästskribent på denna blogg, eftersom det är en mindre märkesdag idag; exakt fyra år sedan Marmeladkungen körde igång.

Åren 2000-2006 drev jag ett litet förlag vid namn Aleph Bokförlag. Där utgav jag 16 böcker och 28 nummer av tidskriften Minotauren, förutom att jag gjorde uppdrag för BTJ Förlag och SR. En av de stadigaste medarbetarna i utgivningen var Johan Theorin, den nuvarande bestsellerförfattaren och vinnaren av Svenska Deckarakademins pris för bästa debut, 2007, samt Svenska Deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman, 2008.

Många gnisslade mer eller mindre högljutt när man som redaktör tog sig rätten att vara redaktör, det vill säga avgöra vad som är bra nog och inte för att publicera. Theorin tillhörde dock den professionella falangen, som förstod att utgivning handlade om samarbete. Han var en journalist och artikelskribent som i åratal försökt slå igenom skönlitterärt. Han var från början en bra författare, inget snack om saken; men han hade problemet att inte lita på sina texter. Så fort en redaktör föreslog någon ändring, skrev han om manuset från början till slut och skickade in en helt ny version av berättelsen. Jag utgår ifrån att detta var anledningen till att flera bokförlag — däribland Bonniers — lät utgivning av hans böcker rinna ut i sanden.

Jag tog tvärtom ett grabbatag om hans manus och såg till att han inte skrev om dem — om novellerna alls skulle publiceras av mig, måste han hålla sig till ursprungsversionen. Tydligen litade han på mig och samarbetet gick som smort; och Theorin blev en av de flitigaste svenska författarna jag utgav.

Fredrik F. G. Granlund hade en betydligt längre väg att gå än Theorin, men också han var en dröm att samarbeta med. Någon gång 2001 skickade han mig en bunt noveller, som med förlov sagt inte var särskilt bra eller ens märkvärdiga — de hade på sin höjd skrotvärde… Men det som fick mig att att engagera mig i honom, var att jag såg en person som så oerhört starkt ville och försökte, och därför var vidöppen för råd och lärdomar. Dessutom kände jag igen mig själv i honom, sådan jag varit i hans ålder, närmare bestämt 7-8 år tidigare och yngre.

Jag hann bara med att publicera en av hans noveller, som delvis blev ett samarbete mellan oss: Vandrarens gravsten i Necronomicon i Sverige (2002). Men desto mer skedde bakom kulisserna. Jag läste och kommenterade tjogtals av hans noveller, och jag såg en stadig utveckling framåt för var och en av dem. När denna blogg startade 2007 hade Fredrik F. G. Granlund bara fått några få noveller publicerade i olika sammanhang; nu lär det vara trettio eller fler, om man räknar med diverse artiklar och dikter och vinster i tävlingar. Jag tror ärligt och uppriktigt att han är en av fantastik-Sveriges mest lovande yngre författare.

Medan andra författare på uppgång i genren försöker vara lite avantgardistiskt provocerande, sådär, genom att ösa på med blod, slamsor och utslitna inälvor — när de nu inte bara öser på med blod, slamsor, tuttar och sadistiskt sex i skön blandning (lite Vertigo-coolt, sådär) — berättar Granlund riktiga historier, och mer mänskligt nyanserade. Hans noveller saknar verkligen inte slamsor och tuttar, men det explicita och extrema är inte deras fokus och inte deras mål. När ett synnerligen drypande Cthulhu-monster krälar upp ur hamnen i Newcastle, får läsaren följa med uteliggaren in på den ödelagda baren, där han nu kan njuta av att få röka en cigarett och dricka en efterlängtad whisky. Att världen störtas i spillror därutanför, är ju ändå inte värre än något han upplever dagligen.

Efter att Aleph Bokförlag upphörde med sin utgivning, har F. G. och jag kommit att umgås ganska mycket personligen. Vårt första möte i november 2007 finns omvittnat på denna blogg, här. Tydligen gick det, enligt F. G., till på detta sätt:

… bland det första han sade (efter en obligatorisk presentation) var: ”Du ser inte ut […] som jag tänkt mig”. Jag frågade hur han trodde att jag skulle se ut, och svaret var ett psykiskt och nedgånget vrak, baserat på brev oss emellan, och mina texter på den här bloggen.

Tyvärr har denna blogg vittnat om en rad oerhört tragiska händelser. Men det värsta tycks vara genomlidet nu; och jag ser tydligt att Fredrik Granlund blivit en betydligt starkare och mindre neurotisk människa på köpet.

Nåväl. Bekantskapen har givit mig mycket personligen. Långa, nattliga diskussioner ute på piren i Mariestads hamn, hundratals obskyra filmer i hans hemmabioanläggning — alkohol, raggare, livemusik på baren, ett misslyckat försök att jaga änder i parken för att fixa till en färsk stek. Vi har druckit absinth och grälat om ifall gyllene snittet existerar. Och då jag sommaren 2009 studerade på högskolan i Skövde och bodde i Granlunds vindsvåning, gjorde jag långa exkursioner bland undervegetationen i Mariestads stadsbibliotek. Har man tur kan man där få tillfälle att bläddra i De la Gardies svenska översättning av Necronomicon. Ty visst donerades den dit sedan den hittades under en golvplanka i ett nedlagt värdshus, någonstans i stadens äldre kvarter?

Marmeladkungen fyller fyra år idag. Femårsjubiléet 10 juli nästa år blir en större märkesdag, men denna dag kan gott uppmärksammas också. Dessutom lär det också vara tio år sedan jag först såg namnet Fredrik F.G. Granlund på ett brev.

Rickard Berghorn.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 10 juli, 2011.

4 svar to “Rickard Berghorn gästbloggar på Marmeladkungens fyraårsdag; två bemärkelser”

  1. Grattis! Rikard är brutal och ärlig i texten, som sig bör. Kul läsning! Jag visar alltid min uppskattning åt denna förträffliga sida av nätet, eftersom att den förtjänar det. 8)

    // f

    Gilla

  2. Grattis på fyraårsdagen!

    Gilla

  3. […] Den finns att läsa här: Två bemärkelser. […]

    Gilla

Kommentera

 
