Ännu en ny svensk H. P. Lovecraft-bok: Silvernyckeln – och andra alkemiska experiment

Det är inte mycket jag känner till om den här boken – reklamen och informationen har nämligen minst sagt varit usel. Det skall också påpekas att följande information är all jag för närvarande kan finna, och intresserade hittar detta, liksom möjligheten att beställa boken ifråga, här. När det kommer till bokomslaget har jag inte lyckats finna någon större bild än den ynkliga lilla sak som du ser här nedan. Men, det är förstås bättre än inget alls.

Silvernyckeln –

och andra alkemiska experiment

Av: H. P. Lovecraft, O’Brien,

Karlsson & Landell


”Här presenteras ett antal svenska debutanter tillsammans med förstaöversättningar av H P Lovecraft och Fitz-James O’Brien. Dessa får sällskap av några tidigare Lovecraft-noveller och den mystiske Alessandro Colombatto.”

Enligt informationen på litenupplaga.se publiceras Lovecraft-novellen Silvernyckeln här för första gången på svenska. Men det skall påpekas att titelnovellen Silvernyckeln (The Silver Key, 1929) tidigare har publicerats på svenska i tidskriften Mitrania nr 4, 2008, då i översättning av Charlotta Jonasson. Men boken ifråga tycks innehålla följande noveller:

– Kusinen
– Batysfären
– Gravitation
– Elden
– Silvernyckeln

Antal sidor:    187

Format (b x h):    148 x 210 mm
ISBN:    978-91-86819-83-5

Pris: 148 kr (porto inom Sverige: 19 kr)

Edit 10 augusti 2011. Jag har precis fått mitt exemplar av boken. Följande noveller ingår av H. P. Lovecraft:

The Little Glass Bottle, 1897

The Mystery of the Grave-Yard, 1898

The Secret Cave, 1898

The Mysterious Ship, 1902

The Beast in the Cave, 1905

The Alchemist, 1908

A Reminiscense of Dr. Samuel Johnson, 1917

Memory, 1919

Old Bugs, 1919

The Transition of Juan Romero, 1919

The Terrible Old Man, 1920

The Street,1920

The Tree, 1920

The Silver Key, 1926

&

Fitz-James O’Brien – How I Overcame My Gravity, 1864

Samt noveller av: Johan Karlsson, Filip Landell och Alessandro Colombatto

Översättare: Niklas Dahlman, Lina Dike, Christine Jacobsen, Anders Kjöllerström, Tobias Petterson, och Mats Weidmar.

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 7 augusti, 2011.

8 svar to “Ännu en ny svensk H. P. Lovecraft-bok: Silvernyckeln – och andra alkemiska experiment”

  1. Alltid först med nyheterna! 8) En får tacke för informationen.

    Gilla

  2. Observera att novellerna du listar inte enbart är Lovecraft-noveller (endast ”Silvernyckeln” är av Lovecraft). Listan innehåller de noveller i boken som för första gången (enligt förlaget) publiceras på svenska. Detta omfattar alltså även O’Brien och Colombatto.

    Jag hoppas att översättningen är bättre än Trädet – och andra oegentligheter.

    Gilla

  3. Hej,
    boken har inte kommit från tryckeriet än, men jag kan skicka dig en större bild av omslaget ifall du vill.

    Översättningarna håller nog samma kvalitet som i Trädet, forutom att det mesta nya matrialet är nyskrivet på svenska.

    -Niklas

    Gilla

    • Jag förmodar att du är NIklas Dahlman, som stod för urvalet till boken Trädeet – och andra oegentligheter. Jag har beställt boken, och har du möjlighet, så signera den gärna. Men i övrigt så vore det förstås toppen om du skickade en bättre bild på omslaget. Gör till det till min mejl: anson@passagen.se – och tack så mycket på förhand!

      Gilla

  4. Jodå det är jag 🙂
    Jag har mailat det till dig, och svarat på frågan.

    Gilla

Kommentera

 
