Bokrecension: Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren – Recension av Anna Nygren

Bokrecension: Cirkeln

av: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren –

Recension av: Anna Nygren

Bokens handling

I den lilla hålan Engelsfors finns en gymnasieskola. Inte annorlunda än någon annan skola i någon annan håla – på ytan. Så dör en pojke, och kort därefter en flicka. Den lokala tidningen börjar skriva om en självmordspakt, men sanningen är mycket mer komplex än så. Enligt en urgammal profetia ska det i det nutida Engelsfors finnas en Utvald. I den stora striden, som läsaren, och romankaraktärerna själva, aldrig helt får grepp om vad den rör, där kommer denna den Utvalda att spela en viktig roll. Men så visar det sig att den Utvalda är inte bara en utan sju, varav två snart dör. Fem tonårstjejer återstår. Fem tjejer som efterhand upptäcker sina magiska krafter. Under en period i livet då allt de borde behöva fokusera på är att ogilla sina föräldrar, sina lärare, varandra och sig själva, får de helt plötsligt i uppgift att rädda världen.

Cirkeln är en nutida fantasyberättelse om häxor. I en miljö som påminner om såväl Twin Peaks som svenska filmer som Masjävlar och Fucking Åmål, är den främsta spelplatsen skolan, som i coolare high school-serier som Veronica Mars eller allas vår Harry Potter. Rektorn spelar en viktig roll, precis som Dumbledore – och precis som i böckerna om Harry väntar jag hela tiden på att rektorns gestalt ska bli sådär obehagligt svårbestämd (vilket den inte riktigt blir, men det kanske kommer) liksom lärare, föräldrar och tonåriga vänner och antagonister. Ja, Cirkeln är som ett hopplock av en rad olika genrer, handlingar, myter och fantasier.

Positivt/Negativt

Det här är en ungdomsbok som tar upp allvarliga ämnen som ätstörningar, självmordstankar, vänskap, kärlek, föräldrastrul och grupptillhörighet på ett bra och engagerande sätt. Texten har den där typiska ungdomsboksärliga tonen, den som kan ta upp de svåra frågorna på ett helt ickeironiskt sätt, och som kan väcka den där rakt igenom engagerande känslan av frustration och ilska inför omvärldens oförstånd. Boken tar alltså upp ungdomstemat på ett bra sätt, även om jag ibland upplever att de nyanserade bilderna ändå är ganska stereotypa. Visst gillar jag att mobboffrets hämnd blir grym och elak och att mobbaren egentligen är en blyg tönt, men är inte den bilden också väldigt onyanserad och inte särskilt nyskapande? Samtidigt kan jag fråga mig hur mycket en litterär figur kan nyanseras och hur komplext och ickestereotypt det verkliga livet egentligen är.

Sammanfattning

Cirkeln har kallats en svensk version av Stephenie Meyers Twilight. Det värjer jag mig emot. För även om Cirkeln är en bästsäljare, även om den uppskattas av alla tonåringar, även om den innehåller en hel del klichéer den med, så är den bra mycket bättre än Meyers vampyrböcker.

Här är allt mörkare. Där Bella Swan och Edward Cullens kärlekshistoria är glittrande sockersöt går det i Engelsfors käpprätt åt helvet med kärleken. Det är mer realistiskt, mer rått och känslan av att det faktiskt är på liv och död blir så mycket starkare när boken inleds med att två viktiga personer (varav läsaren får lära känna åtminstone en verkligt väl) faktiskt dör.

Men de intertextuella kopplingarna tar oss inte bara in på populärkulturens område utan vi får även stifta bekantskap med prerafaeliternas målningar, och hela berättelsen mynnar ut i en Faust-historia om sålda själar.

Och författarna lyckas fånga både det oerhört spännande, det magiskt mystiska och det tonårigt vardagliga, och baka ihop det till en väl sammanhållen historia som både kan engagera och som håller för efterföljande diskussioner.

Rabén & Sjögren

515 sidor

ISBN10: 9129676053