Marmeladkungen publicerad med ny skräcknovell: Likt ett iskallt stolpiller (tillgänglig online)

En av de absolut hemskaste noveller jag skrivit, en slags uberfeministisk tanke/overkill, är nu publicerad på hemsidan för Sveriges litterära skräckkollektiv – Skräckvåg. Obehag utlovas; det här liknar inte tematiskt annat jag skrivit och innehåller ingenting övernaturligt. Du läser novellen betitlad ”Likt ett iskallt stolpiller” här.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 18 november, 2011.

4 svar to “Marmeladkungen publicerad med ny skräcknovell: Likt ett iskallt stolpiller (tillgänglig online)”

  1. Är du feminist…?

    Gilla

  2. Hm. Feminist. Det är ett intressant ord tillika ytterst luddigt begrepp. Vet inte om du läst min novell eller icke, och det spelar ingen roll då den inte är ämnad att vara feministisk/politisk, bara brutal/hemsk . . .

    Men svaret på din fråga är att jag anser att kvinnan är det starkare könet med mer makt i samhället. Det spelar ingen roll om det förekommer mer mobbing under en kvinnas uppväxt eller finns fler män som styr stater och världsekonomi – kvinnan är ändå det starkaste könet, starkast, med förmåga att själv fortplanta sig och med mer valalternativ i livet och med mer att säga till om i lagens ögon.

    Att många, många kvinnor sedan gör fel val i livet som lever till, så att säga, fel framtid, sådant man ångrar; detta är en annan syn på saken, men också något som svarar på vad jag främst anser mig vara inom ismerna.

    Jag tror på existentialismen.

    Gilla

  3. Kvinnan är alltså INTE förfördelad i hela samhällsstegen? Dåliga val… Hon tjänar sämre, de jobb hon tar minskar i värde om männen försvinner därifrån; läraryrket – lönen har sjunkit med mer än 50% sen kvinnorna blev i majoritet – en slump???

    Pengar är makt. Och om pengarna till ditt yrke försvinner, vem utför då jobbet? Jo. Invandrare, lågutbildade och kvinnor. Tänk: städare, skolmattant – eller varför inte äldrevården…

    Men det beror på dåliga val? Inte av kvinnorna i så fall. För jag är helt övertygad om att ingen väljer att få sin lön sänkt. Inte ens kvinnan.

    Pengar är makt.

    Förtrycket av kvinnan är en del av klassförtrycket – precis som rasismen; man behöver människor som är lite ”mindre värda” om man ska kunna maximera vinst. Det är liksom inte en slump att invandrare och kvinnor är överrepresenterade i fattiga jobb. Det handlar inte om:

    dåliga val

    Nej. Du kan bättre. 8) jag diskuterar gärna denna brännande fråga med dig. Jag kan vara trevlig även då jag diskuterar politik. 😉

    Nu ska jag läsa din novell. Ha en trevlig söndag!

    Gilla

  4. Jag diskuterar också denna fråga vidare med dig, Fredrik…

    Och jag skall inte skylla på något annat, men vill ändå påpeka att om jag från början hade vetat att det var du, Fredrik, som kommenterat – då hade jag nog svarat annorlunda, på ett annat, mer förklarande vis. Men detta spelar en underordnad roll, för jag står för min föregående kommentar tillika svar på din fråga. Nu är det ju dock som så att jag minst sagt känner till hur bestämd du är eller kan vara i dina särskilt politiska åsikter och jag kan i mångt och mycket hålla med dig i vad du nu skrivit, även om jag inte just i detta svar kommenterar vissa saker du skriver.

    Men visst är pengar makt och visst är – om man drar det hela lite längre – det närmast alltid kvinnor som är sekreterare och dylikt. Det du skriver om läraryrket, inom vilket jag är utbildad och besitter kompetens och erfarenhet, är säkerligen sant. Men jag vill påstå att kvinnor har det enklare att få arbete. Ser en kvinna någorlunda bra ut (!) påstår jag att det är större chans för henne att överbenettaget få ett arbete – och kvinnan har också fler möjligheter (däribland inkluderat förmågan att skapa nytt liv – en arvinge). Hur många män ser man exempelvis i kassorna på ICA eller Coop?

    Det jag menar min föregående kommentar står jag fast vid: jag anser mig vara en existentialist; med intentionen att alla människor i alla situationer har ett val och att det gäller att alltid välja det val som leder till bästa möjliga framtid. Sedan anser jag verkligen att kvinnan har den verkliga makten i samhället; för själv ser jag definitivt inte det så kallade täcka könet såsom svagt. Och när jag sedan talar/skriver om val syftar jag främst på vad kvinnor i allmänhet väljer som sällskap, pappor till sina barn – för där är många kvinnor, kanske de allra flesta, ganska så eniga: man väljer fel. Det finns en anledning till att kvinnor utvecklas snabbare mentalt fram till tonåren eller tidig ålder, men det finns också en orsak till varför män hinner ikapp (och ibland går förbi).

    Helvete vad jag egentligen nu misslyckas med att utveckla mig på rätt sätt. Säg till mig tydligt vad du vill att jag skall förklara bättre så gör jag det.

    Trevlig novelläsning! Hoppas att även du får en fin söndag. Och hoppas att du kan tänka dig att höra av dig med en kommentar här när du läst novellen.

    Gilla

Kommentera

 
