Dikt av Robin E. Bengtsson: ”Drottningen av det sista ordet”

Det glädjer mig något oerhört att återigen få presentera en litterär debutant här på Marmeladkungen. Denna gång rör det sig om en ung man från Mariestad som jag nyligen träffat och blivit vän med, tagit under mina armhålor, och som ovanligt nog är alldeles särdeles intresserad av litteratur och poesi och som utöver detta är något av en virtuos på gitarr. Så plötsligt har jag någon att lära och lära av och dessutom diskutera både litteratur och poesi med. Den begynnande vänskapen bådar alltså mycket gott i och med att vi kan ge och ta av varandra. Lustigt nog angående följande stycke är att Robin själv påstår att jag var den första någonsin han visat upp något han skrivit för, och sådant skall förstås uppmuntras. Så efter en redigeringsprocess när han själv medverkade och fick ta del av mina förslag och se hur jag tänker när jag redigerar poesi, blev det till slut följande debutantverk av denne talangfulle unge man, som jag hoppas även i fortsättningen kommer att bidra med olika verk här på Marmeladkungen.

Drottningen av det sista ordet

Av: Robin E. Bengtsson

Drottningen av det sista ordet har tystnat, Hon

har kapitulerat till sitt frusna hjärtas innersta kammare

där betraktar Hon sin sista gnista av gudomlig

eld

medan Hon tyst nynnar

på en sorgsen melodi

en isklänning bär Hon

med svarta band

och skor

från främmande länder

Hon ler med varm blick

och har en varg i koppel

som är en skugga av Hennes

fördärvade lycka

ingen framtid vill Hon se

om inte nu

så direkt

Hon väntar på den nya solen

som skall omfamna månen

och göra den för alltid hel

Drottningen av det sista ordet blickar sorgset

mot solen som går ned

och floder och bäckar

förenas

åter

med havet

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 18 december, 2011.

Kommentera

 
