Äntligen är min C-uppsats från lärarutbildningen publicerad: ”Optimering av datagrundkurs” – vari en hel del fantastik är involverad. Bland annat betraktas eleven vid datorn som en cyborg, vilket naturligtvis även diskuteras osv.

Släppet av min diktsamling Annorlunda men ensam som gratis e-bok har blivit en smärre succé med dryga 20 nedladdningar på tre dagar. Och då har jag ändå personligen varit ganska dålig på att ladda upp den.

Här kan intresserade ladda ned e-boken Annorlunda men ensam på Piratebay.

Nu släpper jag även mitt examensarbete från lärarutbildningen: Optimering av datagrundkurs. Det skrevs höstterminen 2004 och publicerades den 6 december samma år. Borde ha publicerats online, i vetenskapsdatabaser, under våren 2005. Men tydligen har man på Högskolan i Skövde missat detta. Så först nu, i slutet av 2011, når detta arbete offentlighetens ögon.

Jag vill dock påstå att det här är en C-uppsats som definitivt förtjänar läsare. Man skulle också kunna säga att denna text delvis låg som idégrund för den essä med vilken jag under 2009 vann tidskriften Vetsagas essätävling: ”Jag, cyborg?”

Jag har i den här uppsatsen lyckats göra en perspektivsyntes: situerat lärande och ett cybernetiskt perspektiv, inom vilket individen vid datorn kan tolkas som en cyborg. Just detta gör detta arbete extra intressant. Till och med för science fiction-intresserade.

Studien har en kvalitativ metodansats. De respondenter som inte lyckats lösa samtliga givna uppgifter förmedlar ett atomistiskt/fragmenterat tänkande om Internet, och de tre som lyckats lösa uppgifterna påvisar ett holistiskt/defragmenterat tänkande. Detta innebär att individens uppfattning eller tänkande om Internet kan ha samband med framgång.

Resultaten tyder på att datagrundkurs kan optimeras genom att (1) läraren konkretiserar elevernas uppfattning om Internet, (2) läraren aktualiserar distans när eleverna interagerar med Internet, och (3) lektionen avslutas med att man i klassen ventilerar och diskuterar elevernas intryck, frågor och erfarenheter.

Studien leder också till förslag till vidare forskning, i syfte att främja ett förståelseinriktat sammanhangslärande i datorundervisning redan i tidiga åldrar. Jag föreslår till och med till en ny undervisningsform, främst för mellanstadieelever; något som tyvärr gått de allra flesta förbi. Möjligen därför att den uppsatsen alltså inte tidigare publicerats för offentligheten.

Här finns detta examensarbete att läsa eller ladda ned (pdf-format).

~ av Fredrik F. G. Granlund på torsdag, 29 december, 2011.

Kommentera

 
