Marmeladkungen förlorar 2012 års oskuld – publiceras med novell i en kommande antologi

I ärlighetens namn måste jag erkänna att det varje år är samma hårdrockslåt.

Inledningen av ett nytt år är och har sedan jag började skriva professionellt alltid varit något visst. Något alldeles speciellt. När året inleds flyter mitt skrivande i allmänhet på adekvat eller ännu bättre. Men samtidigt har jag så långt tillbaka jag kan minnas gått och oroat mig för när på året jag skall förlora författaroskulden. Det är naturligtvis lätt hänt att tiden går och jag blir lite valhänt, konfunderad, och förlorar allt mer självförtroende. Kort sagt: jag blir alltmer orolig. Vilket innebär att jag också oftast skriver sämre.

Men den här gången, det här året kom publiceringen – 😉 – ovanligt tidigt.

Illustration av Jonas Wessel

illustration av Jonas Wessel

Jag fick i tisdags, den 17 januari, reda på att man valt att ta med en av mina prisbelönta noveller (Sf-skräck; och det första kapitlet i min tredje roman) i en – vad jag tror mig förstå är en redan tryckt – novellantologi, som ganska snart lär komma att släppas kommersiellt. Jag kan av sekretesskäl inte gå in mer på detaljnivå om boken eller förlaget, men däremot kan jag avslöja att jag både blev förvånad – då jag den här gången inte behövde skicka in någon text – och naturligtvis väldigt glad och upprymd. Något gott måste jag nog ändå ha gjort för att förtjäna detta.

Det känns verkligen härligt att återigen,

redan så här tidigt in på det nya året,

förlora min oskuld.

~ av Fredrik F. G. Granlund på måndag, 23 januari, 2012.

4 svar to “Marmeladkungen förlorar 2012 års oskuld – publiceras med novell i en kommande antologi”

  1. Gratulerar. 🙂

    Gilla

  2. ”Januari flyter på lätt”… ja ibland. Men vanligtvis brukar januari vara seg som f-n. Man kan ha inspiration och allt men ändå domnar man liksom av.

    Nåväl, grattis. Själv fick jag in en artikel om Ernst Jünger i Nationell Idag 1/2012. Detta magiska år med Mayakalender, kinesiska almanackans Drakens år, har börjar bra. ”Stora förändringar och förstörelse av det gamla” utlovas. Förra året var Harens år, skojartypen i form av hare och Guy Fawkes, hans V-Vendetta-masker har ju synts i demonstrationer här och där. Jungs ”jester”-arketyp präglade 2011. Det var anarkism och oväntade dåd, som Breivik:

    http://lennart-svensson.blogspot.com/2011/12/anarkist-i-harens-ar.html

    Det om 2011. Om 2012 och dess speciella förutsättningar har jag skrivit här:

    http://lennart-svensson.blogspot.com/2012/01/vi-har-var-tid-nu.html

    Förändringar kommer. Ryska läsplattor slår igenom, sådana där ihoprullbara. Litteraturen står inför en revolution. Gratis innehåll är dagens lösen. Parallellt kommer pappersböcker att finnas, man kan även få honorar för ett och annat, men huvudtrenden tror jag heter fildelning.

    Gilla

    • Tack för kommentaren. Samt för de intressanta länkarna. Jag skall försöka återkoppla ytterligare till dig rörande detta – men jag tror – på grund av mina tankars natur – att vi får ta det mer privat…. Skall som sagt försöka höra av mig till dig inom det snaraste.

      Gilla

Kommentera

 
