Den nu absolut bästa översikten av aktuell skräck- och fantastiklitteratur (inklusive ännu en ny svensk Lovecraft-bok) – den svenska skräcken är här för att stanna!

Först och främst, bäste läsare, vill jag poängtera att det inte finns några uttalade kommersiella syften med bloggen Marmeladkungen. När jag i text länkar till exempelvis bokförlag och bokhandlares hemsidor gör jag det inte för att få kommission (det får jag inte!), men för att jag vill sprida information om det jag skriver om och förenkla navigationen för mina läsare. Som individ är jag väldigt mycket för outsiders, och kanske därför försöker jag i allmänhet främst göra reklam för mindre förlag, bloggar, tidskrifter och e-baserade basarer än mer komplexliknande e-butikskedjor. Men just i detta nu måste jag verkligen rekommendera den kanske största svenska e-bokhandeln av dem alla: Adlibris.

Detta massiva företag har nämligen nu gjort en verkligt tapper effort och försökt, och som jag ser det lyckats, att på en och samma lättöverskådeliga och informativa sida samla nu aktuell skräck- och fantastiklitteratur – där man förstås också mycket enkelt, så länge plånboken tillåter det, kan inhandla vad som lockar. Det är verkligt intressant. Informativt. Värdefullt. Ja, kort sagt, som jag ser det, den bästa kontemporära översikten, med ett minst sagt bra och brett urval, av vad marknaden nu har att erbjuda oss fantastiksuktande läsare och fans.

Här hittar man denna verkligt imponerande fantastiköversikt:

56 böcker med divergerande skräck och fantastikanknytning

Jag är ännu en nybakad professionell översättare, men jag tröttnar nog aldrig på att se mitt namn i betydande författares svenska översättningar. Det känns verkligt meningsfullt för att inte säga lärorikt att på olika sätt ha hjälpt till med böckers konkretisering. Från datorskärm till papper. Betydelsefullt.

På den här omfattande listan har jag översatt en roman (Arthur Machens ”Den store guden Pan, och Det innersta ljuset”), samt varit inblandad i tillkomsten av två Lovecraft-utgåvor: ”Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter” samt ”Viskningar i Mörkret”. Jag är även medförfattare (tillsammans med Martin Andersson) till den förstnämda bokens förord. Vidare har jag sett till böckerna som här presenteras läst 25 av de 56 böckerna. Och vad detta onyttiga vetande vill säga, tja. . . för mig rör sig det här förstås helt enkelt om själslig onani.

Här har man samlat nio nyutgåvor av Stephen Kings

äldre, klassiska skräckromaner.

* * *

Här har man i både text och tal samlat vad man har i lager

om och av H. P. Lovecrafts svensköversatta fiktion.

Det bereder mig personligen ett välförtjänt nöje i att nu kunna konstatera att jag faktiskt varit inblandad i och på flera olika sätt bidragit till tillkomsten av hela tre av de tretton Lovecraft-översättningar som här presenteras. Jag omnämns även vid namn i dessa böcker; är medförfattare (tillsammans med Martin Andersson) till förordet i ”Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter”.

Men särskilt intressant och definitivt värt att notera är att den klassiska Lovecraft-novellen ”Återkomsten (The Outsider)” (plötsligt) publicerats som e-bok av Mix förlag. Priset 19 kronor är ju heller inte någon orimlig summa, även om boken enligt förlagets information bara tar åtta minuter att läsa . . .

Bild

Jag anser mig normalt vara ajour med den senaste svenska Lovecraft-utgivningen, men den här utgåvan har jag verkligen missat totalt. Det anges också vid närmare efterforskning att dess utgivningsdatum är den 15 november 2011. Vilket i sig är anmärkningsvärt då det, om detta verkligen stämmer, faktiskt innebär att rekordåret 2011 vad avser svenska Lovecraft-översättningar/utgåvor faktiskt, om man ser denna e-bok innehållande en enstaka novell som en bok, alltså utökas ytterligare. Lovecraft-kännaren Martin Andersson har för inte länge sedan skrivit uttömmande och insatt om detta här på Marmeladkungen. Tyvärr kan åtminstone inte jag finna någon information om vem som översatt novellboken ifråga.

Tills nästa gång –

god skräck!

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 15 april, 2012.

5 svar to “Den nu absolut bästa översikten av aktuell skräck- och fantastiklitteratur (inklusive ännu en ny svensk Lovecraft-bok) – den svenska skräcken är här för att stanna!”

  1. Jag kände till den där e-novellen, men jag räknar inte e-texter så därför får den inte vara med i min förteckning (på samma sätt som jag inte räknar serieversioner). Jag är ganska säker på att det rör sig om en gammal Lundwall-översättning.

    Lovecraft kommer tydligen också att finnas representerad i http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9155258220

    Gilla

  2. Intressant. Mycket intressant. Men när jag tänker är detta bara logiskt, och jag borde ha känt till det i och med att du inte, som du säger här, vare sig listat e-texter eller serieversioner i din lista/förteckning av svensk Lovecraft-utgivning. Ändå intressant med nya sätt som kanske särskilt nya läsare kan finna intressanta och värdefulla.

    Gilla

  3. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186843591

    Denna e-boken hittade jag på adlibris, skriven av Johan Theorin som är ett Lovecraft fan. Skuggan över Providence.

    Gilla

    • Tack för tipset. Johan Theorin är oftast intressant, och särskilt när han skriver skräck. Om jag inte missminner mig totalt publicerades den text du tipsar om ursprungligen i (den numera vilande) Tidskriften Minotauren (på Aleph bokförlag med Rickard Berghorn som redaktör).

      Gilla

Kommentera

 
