Intervju med fantastikförfattaren Mattias Lönnebo från Uppsala – Intervjuare: Fredrik F. G. Granlund

Några inledande ord från redaktören

Undertecknad redaktör har genom åren fått upp ett rejält kontaktnätverk med andra författare/översättare. En hel del av dessa träffade jag i person under fantastikkongressen Eurocon 2011. Och däribland just Mattias Lönnebo; en helt enkelt trevlig karl och begåvad författare som förtjänar uppmärksamhet. Hans yrke som präst ser jag som något utöver det vanliga, och detta försätter Lönnebo i en åtminstone för undertecknad lite särskilt intressant ”natter”. Jag har också nyligen skrivit om honom och om hans nu aktuella bok ”Den gråtande madonnan på Monte Pino” här på Marmeladkungen.

Nog sagt om detta. Nu är det dags för en intervju med mannen ifråga.

 

Intervju:

fantastikförfattaren

Mattias Lönnebo

Intervjuare: Fredrik F. G. Granlund

1. Den här intervjun inriktas förstås på dig som författare. Men skulle du ändå för Marmeladkungens läsare så här inledningsvis kunna tänka dig att berätta lite kort om din person?

Jag är ett prästbarn som föddes 1964 i Uppsala. Flyttade till Härnösand i högstadiet, Linköping i gymnasiet och sedan tillbaks till Uppsala för studier. Där bor jag nu med min familj och verkar som präst i Svenska kyrkan sedan 1992. Min nuvarande prästtjänst innebär även att jag arbetar deltid vid Uppsala garnison som militärpastor. En av uppgifterna är anhörigstöd, samtalsstöd och krisberedskap. Jag kan för närvarande inte livnära mig på skrivandet.

2. Hur ser en typisk dag på jobbet ut för dig som präst? Skiljer det sig mycket åt mellan de två olika prästrollerna?

Arbetsdagarna är oerhört varierande beroende på vilken veckodag det är. Helgerna är fyllda av t. ex. dop och andra gudstjänster, vardagarna av hembesök, begravningar, planering, konfirmander osv. Den stora skillnaden att arbeta i försvaret, är att jag vid dessa tillfällen arbetar tillsammans med personer som inte är anställda av kyrkan. Man jobbar så att säga på andras villkor, och det är uppfriskande och stimulerande.

3. Jag kan tänka mig att du som präst varit med om väldigt mycket hemska saker. Har du något extra intressant som inträffat i ditt yrke att berätta om?

Man får vara med om underbara möten med människor av alla åldrar, stor glädje och andlighet. Man får också besöka barn vars föräldrar förolyckats eller vice versa. Det största är nog att se hur människor trots stora svårigheter får kraft att gå vidare. För mig är det tydligt varifrån den kraften kommer.

4. Jag är personligen väldigt intresserad av alla skribenters litterära bakgrund; livet de levt och livet de lever. Kan du berätta lite om just din litterära bakgrund? När började du skriva för att bli publicerad, och när och var debuterade du i tryck? Hur gick det till? Var det ”den vanliga” fantastikskribentvägen via tidskrifterna Minotauren, Mitrania och Eskapix?

Jag lever i en släkt av författare och det har alltid varit naturligt för mig att man skriver böcker. Min första bok var ”Tagge och Snagge” en barnbok 1998 som publicerats i Sverige och Danmark. Därefter dröjde det till 2010 då jag lyckades få ”Örnsommar” publicerad och sedan 2011 ”Amsalor och draken”. Jag har inte publicerats i några tidskrifter, utan det har hela tiden handlat om förlag och otaliga refuseringar. Som ett experiment gav jag ut ”Den gråtande madonnan på Monte Pino” på eget förlag, och nu som e-bok 2012. Den är jag mycket nöjd med. Fantasyromanen Amsalor och draken, har just blivit antagen som tal och punktskriftsbok. Det gläder mig. Jag har vänner som först efter detta kommer att kunna ta del av boken.

5. Du är just nu aktuell med ”Den gråtande madonnan på Monte Pino” på eget förlag. Kan du berätta om arbetet med boken, dess tillkomst och den slutgiltiga produkten?

Det handlar om att skriva och skriva om. Provläsarna var lyriska, bland annat en f. d. bokrecensent vid SVT GoKväll. Jag jobbade stenhårt med allt – från layout av texten till formgivning av omslaget. Allt har jag gjort själv med hjälp av goda råd från proffs. Marknadsföringen sker via Facebook, kontrakt med Adlibris, och webb-recensioner. Men det är tyvärr nästan omöjligt att få boken recenserad i större media och tidningar. Jag lyckades dock lokalt här i Uppsalas tidningar samt fick en intervju i radion.

6. Om du blickar tillbaka och försöker se utifrån på dig själv när du började skriva. Hur har du genom åren utvecklats i skribentrollen? Vad har gjort dig till dagens Mattias Lönnebo?

Jag utvecklas snabbt. Bara en del av det jag skriver har än så länge publicerats. Ju mer man skriver, desto mer synpunkter jag får av mina lektörer och läsare, desto mer utvecklas man.

7. Kan man läsa några av dina äldre (och även senare) texter online?

Här kan man provläsa ”Den gråtande madonnan på Monte Pino”

Och här kan man enkelt låna den som e-bok på biblioteket.

8. Med tanke på ditt yrke (eller yrken), och att du har familj så skulle det vara synnerligen intressant om du kan berätta om hur det ser ut när, var och hur länge du skriver? Måste du vara helt ensam? Kräver du absolut tystnad eller med ex musik på? Hur långa skrivpass och hur pass regelbundet arbetar du? Några egna budord att följa?

Jag har skrivpass i stort sett varje dag. En timme på morgonen och på kvällen samt på lediga stunder då och då. Mer hinner jag inte. Jag måste då vara oerhört effektiv. Ingen musik, bara skriva.

9. Hur kommer det sig att du började skriva och fortsätter. Vad är det skrivandet ger dig som gör att du vill ägna tid och energi åt det?

Det är en drift att skriva. Jag måste helt enkelt göra något kreativt och genom åren har jag gjort olika saker. I ungdomen var det tex rollspel. Nu skriver jag.

10. Kan du beskriva ditt eget sätt att skriva? På vilket sätt och varför berättar du just på det sättet, såväl omedvetet som medvetet? Är det någon annan författare som du vet med dig har påverkat dig till denna din stilistik?

Jag använder medvetet olika stilar för olika skrifter. Mest inspirerad är jag av författare som skriver kortfattat och rappt såsom t. ex. Ernest Hemingway och Ursula K. Le Guin. De inspirerar utan att jag på något sätt kopierar. Min stil är inte färdig utan utvecklas raskt.

11. Vad har du annars, rent allmänt, för litterära förebilder tillika favoritförfattare? Är detta författare som på olika vis påverkat dig och/eller ditt författarskap? På vilket sätt?

J. R. R. Tolkien är naturligtvis en grundpelare. Annars gillar jag Peter Straub, Mary Stewart och många fler.

12. Läser du mycket inom de fantastiska genrena? Vad? Hur mycket? Några favoritböcker och favoritnoveller att tipsa mig och mina läsare om?

Jag vill tipsa om de tre första böckerna i Trollkarlen från övärlden av Le Guin. Omistligt bra. Tad Williams ”Dragonbone chair” är också det bästa han skrivit hittills. Hothouse av Brian W. Aldiss är också det en höjdare.

13. Hur är ditt förhållande till Stephen King, H. P. Lovecraft och Edgar Allan Poe?

Dessa skräckförfattare är obligatoriska. H. P. Lovecrafts mytologi och speciella stämning har mycket att ge, men han är ärligt talat jobbig och styltig att läsa. Kultkul och viktiga författare för skräckgenren, men för omständliga.

14. Ser du mycket på film? Några favoriter att tipsa om inom särskilt de fantastiska genrerna?

Kultfilmen Excalibur från 1982 tycker jag alla borde se. Den är poetisk och vacker, en riktig romantisk Arthursaga och Helen Mirrens genombrott som Morgana. Den innehåller även en kalkonsexscen med en riddare i full ristning och en naken kvinna. (Borde strukits eftersom biopubliken gapskrattade)

15. Vilken är din syn på den (främst nuvarande men även utvecklingen av den) svenska fantastiken? Någon/några specifika svenska författare att nämna såsom extra intressanta/begåvade? Varför?

Bertil Mårtensson förtjänar en renässans. Hans böcker (t. ex. fantasy-trilogin ”Maktens vägar”) från 70-80 talet är bättre än det mesta som publicerats i vårt språkområde. De är fortfarande originella, filosofiska, intelligenta och spännande. Jag måste erkänna att jag inte fastnat för några nyare. Jag vet inte riktigt varför. Kanske man börjar bli mossig? Jag tål inte urvattnad vampyrromans, tonårshäxor och ofullbordad meningsuppbyggnad.

16. Ser du någon skilllnad i att skriva romaner och noveller? Hur är den skillnaden för dig? Hur upplever du de två olika formaten med dess olika möjligheter och begränsningar?

Noveller är roliga att skriva och kräver att man snabbt presenterar en handling. Mitt sätt att skriva är dock ganska koncentrerat, så för mig är romanerna på sätt och vis en mängd noveller kring samma tema och persongalleri. För mig är det alltså inte en jättestor skillnad i hur man skriver.
Novellformen är helt klart på uppgång, och jag får ju min första skräcknovell ”Tre dumskallar” publicerad i höst på MIX förlag. Den får ni inte missa!

17. Har du några rekommendationer/råd att ge den läsare som själv vill skriva romaner/noveller?

Mitt enda råd till blivande författare är: Var oerhört envis, tag hjälp av lektörer eller skrivarkurser, skriv och läs väldigt mycket.

18. Hur ser den feedback, den kritik, du genom åren erhållit från läsare av såväl dina romaner som noveller? Vad har framförts och hur har det påverkat dig och ditt fortsatta författarskap?

Det har rört sig om givande och lärorik feedback. Och man måste lyssna och ta till sig både av det positiva och av det lite mindre bra. Jag har framförallt lärt mig, när man jobbar för små förlag, att de inte har resurser för korrekturläsning. Man måste själv hitta duktigt folk som kan hjälpa till, annars slinker det med för många småfel. Jag har också lärt mig att bli ännu mera stringent och avskalad i mitt skrivande. Att skriva enkelt. Att inte vara övertydlig och lämna allt mer till läsarens fantasi. Eftersom kritiken oftast varit väldigt positiv, har jag känt mig sporrad att fortsätta.

19. Vad är du minst nöjd med i dina böcker/noveller/berättelser?

Hehehe – korrekturfelen i några första utgåvor. Vi glömmer det och går vidare!

20. Hur ser framtiden ut för dig som författare? Har du någon ny bok och/eller nya noveller på gång? Var? Berätta.

Framtiden är alltid okänd men jag har mycket på gång. Flera böcker är skrivna men det är rent otroligt svårt att bli publicerad av större förlag, trots att jag redan har etablerat mig. Men i höst kommer ”Kanariefågeln och fladdermusen” den fristående fortsättningen på Amsalor och draken. Den är på korrekturläsning just nu och är en bok jag är mycket stolt över. Det blir spänning och high fantasy med vampyrer. (Sa jag förut att jag inte gillade vampyrromans? Jag måste visst krypa till korset och darra!) I höst kommer även skräcknovellen ”Tre dumskallar” ut på MIX förlag, och 2013 en barnfantasy ”Den stulna tystnaden”Verbum förlag.

21. Med tanke på att du är präst – har dina böcker ett kristet budskap?

Nej, bara ibland som i ”Tagge och Snagge”. Jag har min tro och det formar min positiva livssyn. Men jag skriver böcker som alla kan läsa och de står på egna ben. ”Amsalor och draken” innehåller stark mytologisk symbolik och ett positivt budskap. Kristna läser in sin tro i det, men det gör även muslimer och judar (har faktiskt fått sådan respons). Personer som är helt andligt ointresserade ser kanske bara ett spännande äventyr och är nöjda med det. Jag vill alltså inte skriva så att människor ska känna sig uteslutna, tvärtom. Jag skriver för att ge en positiv läsupplevelse och det går inte om man låter ett budskap överskugga innehållet.

Ungdomsböckerna ska alltså ha en positiv människosyn enligt min mening. Man ska känna sig glad när man läser dem eftersom många ungdomar har det svårt nog ändå.

Men detta gäller inte mina skräckböcker, fast även däri är jag mån om sofistikerade historier, inget billigt splatter. Rysningarna ska gå på djupet och berättelsen ska inte vara något man glömmer när man stängt boken. Du ska drabbas av en oro för vad som kanske gömmer sig under sängen . . .

Jag – och många av Marmeladkungens läsare med mig – tackar härmed för din tid, Mattias.  Jag tillönskar dig all lycka inför framtiden!

Författarens hemsida

Kampanjpris i samarbete med Adlibris på ”Den gråtande madonnan på Monte Pino” – 99 kronor inkl frakt (normalpris 154kr.). Gäller juni månad ut eller tills lagret tar slut.

~ av Fredrik F. G. Granlund på fredag, 15 juni, 2012.

Ett svar to “Intervju med fantastikförfattaren Mattias Lönnebo från Uppsala – Intervjuare: Fredrik F. G. Granlund”

  1. […] Se länk Böcker: Det här inlägget postades i Fantasy, Mattias Lönnebo och märktes amsalor av Mattias Lönnebo. Permalänk. […]

    Gilla

Kommentera

 
