Marmeladkungen hyllar livet och litteraturen, sin far och sin son, i en elegi till författaren Ray Bradbury – en ny text antagen av Tidningen Kulturen för omgående publicering

Eder Marmeladkung sitter här framför datorn –

Jag sitter här helt förstörd. Helt förförd. Helt rörd.

Vet inte alls hur jag hinner med att skapa det jag gör. Hur jag lyckas med att misslyckas. Hela tiden växa, både som människa och den författare jag kommit att bli.

I en ny text om hur författaren Ray Bradbury påverkat mig, min far och sedan min son – som jag skrivit bredvid roman, översättning, dikter, noveller och allt annat som jag hela tiden arbetar på parallellt, närmast överväldigas av, skräms inför möjligheterna av och i det närmaste alltid rädslas inför mängden av, har jag på något sätt inte bara själv brutit ihop framför tangentbordet i tårar utan också lyckats beröra även min redaktör på Tidningen Kulturen till dito.

Vad är det som håller på att hända med mig?  Det är inte negativt.

Men hur hinner jag med det jag faktiskt skapar? Jag vet inte själv.

Jag är rädd för den jag är. Och inte minst för den jag håller på att bli.

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 20 juni, 2012.

Kommentera

 
