Marmeladkungens nya samarbetspartner och några sanningens ord om den implicit rådande avundsjukan i dagens fantastiksverige

Samarbetspartnern Scifishop

Många återkommande läsare har förstås redan sett den nya reklambannern här till höger: Scifishop – en nätbaserad prylbutik med ovanliga saker till bra priser som alldeles för få inom fantastiksverige funnit. Faktum är att det är ytterst få i Sverige som nischar sig och säljer sådant här, science fiction-prylar och leksaker som man normalt måste handla från USA, via Amazon och ebay osv. Dessutom till rimliga priser och fördelaktiga villkor. Facebook-vänner får 25 % rabatt på hela sortimentet, och portot är enhetligt: 45 kronor.

Om du väljer att besöka sidan ifråga. Kika gärna t. ex. på några av mina favoritkategorier, vilka jag tror kan intressera även icke SF-nördar: ”Robotar” och/eller ”Väskor” (Darth Vader-dräkt, någon?) och/eller ”Masker”.

Några prylar jag personligen gillar lite särskilt är Cthulhu vattenflaska i stål (Evil Elixir) och ”Spock-glas” (Live long and prosper!).

Det här rör sig bara delvis om reklam

Trots att detta kan uppfattas såsom reklam, så är det bara delvis så. Som den trogne Marmeladkungenläsaren nog har märkt genom åren så länkar jag gärna till, skriver om, tipsar och påpekar bra/intressanta platser på Internet. Jag försöker ständigt hålla bloggen uppdaterad och det är mitt avseende att det här skall vara en slags portal – och då särskilt för skribenter och fantastikintresserade. Det som är värdefullt och kan vara intressant och givande för mina läsare skall framhävas – oavsett om det rör sig om företag eller privatpersoners bloggar. Här skall finnas länkar till bokförlagen, till andra bloggare, till communities, och så vidare och så vidare. Om det sedan rör sig om en författarkollega som bloggar, eller en bloggare inom samma tematiska upplägg, en så kallad ”konkurrent” – det ger jag blanka fan i. Jag tänker inte så. Aldrig.

I fallet med bannern, reklambilden för scifishop, så låter jag den ligga kvar tills vidare. Och det handlar inte om att jag får betalt, rabatt eller gratisprylar. Inte alls. Jag ser nämligen platsen ifråga som intressant och värdefull, samtidigt som jag är mycket införstådd med och beundrar sådana eldsjälar som vågar och orkar driva sådana egna firmor; och det skall också premieras.

Den rådande avundsjukan i fantastiksverige

Det finns förstås undantag. Men de är få. Det är nämligen vanligt. Alldeles för vanligt att man istället för att tänka som jag nu berättat vägrar att ens länka till t. ex. bloggen Marmeladkungen. Därför att man upplever mig och sidan just som en konkurrent. Och det är ju naturligtvis åt helvete om den sidan får fler besökare. Så även om den bloggen länkar till mig och min blogg – ja, då länkar jag ju förstås inte tillbaka. Nu skall dock påpekas att jag här bara använt MK som ett exempel – jag känner ingen som helst agg eller dylikt mot sådana som inte länkar tillbaka till Marmeladkungen. Det är helt upp till bloggaren/skribenten. Marmeladkungen är sett till antalet besökare redan väldigt populär, så något rätt måste jag nog ändå som ansvarig utgivare göra. Men jag har aldrig och tänker aldrig begära att någon skall länka hit och jag har heller aldrig valt att inte länka till någon på det här viset inställd och underligt tänkande människa just därför.

Men så här är faktiskt den implicit rådande attityden i fantastiksverige. Och den är förstås åt helvete fel.

Marmeladkungens åsikt om det här tänkandet

Min åsikt är att man skall behandla andra som man själv vill bli behandlad. Att man skall ge beröm till den man tycker är värd det, om det så är ett kort ”fasen va bra!” via Facebook, en kommentar på en blogg, eller en länk på ens egen hemsida/blogg. Det kan betyda så otroligt mycket!

Det finns heller ingen skribent och ingen bloggare som klarar sig bäst helt själv; vi måste alla känna att vi inte är ensamma – och ingen mår dåligt av att få höra när man gjort något bra. Tillsammans blir vi starkare. Och att hjälpa varandra och att glädjas åt varandras framgångar – det är vägen. Om en fantastikförfattare lyckas – ja, då lyckas vi alla. Det blir fler läsare, mer intresse, och fler möjligheter till publicering. Sådant skall vi glädjas åt, för det öppnar verkligen upp möjligheter för oss alla. Avundsjuka . . . konkurrenstänkande . . . det är bara trams!

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 25 augusti, 2012.

Kommentera

 
