Ny novell av Marmeladkungen antagen för publicering – med min författarkarriärs troligen mest lyriska lektöromdöme

Allt annat än en avslutning

Jag har tänkt publicera den här informationen en bra tid nu, då jag redan den 17 augusti  fick reda på att en novell jag skrivit blivit antagen för publicering. Men det har hela tiden kommit nya saker ivägen. Och det är knappt att jag hinner lägga någon som helst tid på det som nu kommer att följa.

Ibland har man som bloggredaktör trögt med nyheter och annat intressant att skriva om – och ibland står blogginläggen på kö och flera, kanske till och med många, medarbetare väntar på sin tur att bli publicerade. Ofta är det samtidigt mycket att stå i i det egna författandet; olika uppdragsgivare väntar ihärdigt, stampande, klösande. Väntan. Den är inte rolig. Och just av de nu påtalade orsakerna är så många (kulturorienterade) bloggar både smått och mycket ryckigt uppdaterade. Det går tyvärr inte att göra så mycket åt detta. Det bara är så.

Ny novell av Marmeladkungen antagen för publicering

Publiceringen kommer att ske tillsammans med (minst) ett för detta sammanhang nytaget foto, bara den världskände pressfotografen som fotar mig får en stund över och kommer ifrån paparazzijournalism.  Där kommer också – när jag och en annan inblandad fått tid över till detta – att presenteras en nyskriven och omfattande presentation av undertecknad. Här kommer jag för ovanlighetens skull (!) att fokusera på mitt skönlitterära författarskap, och då främst på den fantastik jag skrivit och fortfarande ofta skriver och experimenterar med, samt hur jag tänker om just det. Jag kommer också att gå in på mina översättningar av H. P. Lovecraft och Robert W. Chambers m. fl. för bl. a. Hastur förlag, samt hur detta översättande och ihärdiga kämpande faktiskt påverkar mig och mitt författarskap.

Arne Lundström: Marmeladkungens pressfotograf iklädd min keps. Fotografi: Fredrik F. G. Granlund

Arne Lundström, Mariestad. Marmeladkungens pressfotograf iklädd min keps. Fotografi: Fredrik F. G. Granlund

Hemlighetsfull, för en gångs skull . . .

Den nu antagna novellen har under många år varit ett pågående arbete som när den refuserats i något sammanhang då och då och ibland och sporadiskt ytterligare bearbetats, för att vid senare tillfällen ha skickats till andra platser med andra möjligheter och/eller annan inriktning. Jag råkade ex. nyligen se att en ytterst gammal och jämförelsemässigt usel version under 2006-2007 skickades in till SKRIVA-listans fantastiknovelltävling. 

Årets fantastiknovelltävling

Jag sliter mig för övrigt för närvarande mig halvt fördärvad inför att till på fredag den 31 augusti hinna få klart en vad jag tror kan vara nyskapande och överraskande novell med en nyuttänkt intrig som kommit av min nuvarande mycket komplicerade både fysiska och psykiska situation – sett till orsaken flera författarkollegor som står mig nära men ändå problematiserar min nutid; och mitt ihärdiga kulturmissbruk gör förstås inte den saken bättre.

Skylt som jag tillverkade för några år sedan. Står alltid under min monitor.

Skylt som jag tillverkade för några år sedan. Står alltid under min monitor.

Men jag är verkligen orolig. Måste hinna få ihop novellen. Och renskriva. Texten jag påtalar är komplicerad; den skrivs på ett berättartekniskt vis som jag under mitt decennielånga skönlitterära missbruk av bokstäver och ord och meningar och stycken och rubriker inte tidigare nyttjat. Men. Nu är i och för sig just detta vad jag alltid försöker åstadkomma vid författandet av fantastiknoveller. Jag utmanar alltid mig själv och försöker tänka ur läsarens synvinkel; överraska; och stilistiskt helst inte likna mig själv och min författarstil.

Samtidigt skriver jag en artikel om hur jag skriver noveller, och då särskilt den här. En text av flera i en planerad rad efter rad som jag både tror och hoppas kan vara av alldeles särdeles värdefull kaliber. En lärarexamen om 180 poäng (fil. mag) skadar ju inte när man önskar förmedla kunskap och varierande tillvägagångssätt med dess olika fördelar och nackdelar. En bok i ämnet är planerad. Kommer helt säkert att bli av framigenom. Matnyttigt för alla som försöker skriva för att bli publicerade.

Men åter till ämnet.

Refuseringen av den nu antagna novellens tidiga version var inte underlig; men intressant nog har med ett enda undantag samtliga noveller jag genom åren skickat in  (enkom från mitt tangentbord) till just Fantastiknovelltävlingen faktiskt kommit att i andra sammanhang bli publicerade. Undantaget hade jag helt enkelt glömt bort. Men det skall också snart – med lite redigering – skickas in igen till förlag/tidskrifter. . .

Tavla där Marmeladkungen sitter och skapar/skriver

Tavla där Marmeladkungen sitter och skapar/skriver

Jag brukar avslöja för mycket

Normalt sett brukar jag berätta en del – troligen för mycket – om de texter jag får publicerade och vart man kommer att kunna läsa dem. Men nu, den här gången, tänkte jag för en gångs skull vara lite hemlighetsfull. Inte avslöja vare sig titel eller var texten är antagen. Det är nämligen så att jag har höga förhoppningar på att den kommer att publiceras parallellt på flera olika förlag/tidskrifter. Dessutom är den smått nostalgisk för undertecknad – då den baseras på en längre episk (eller vad man nu skall kalla den) dikt som jag skrev under 2002-2003 och fick publicerad under våren 2004.

Det finns en ytterligare anledning till lite mystik rörande just den här novellen, då det redan är bestämt att den kommer att presenteras professionellt i mer än en form; ett slags litteraturutforskande experiment skulle man kanske kunna kalla det hela – om man nu inte kallar det för något helt annat, förstås . . . Det kommer att bli mycket intressant.

Texten är också inplanerad i en  förhoppningsvis inte alltför långt in i framtiden kommande novellsamling – en slags episodroman – från min penna; och det är verkligen en intrikat, undan för undan, ovanlig text vilken det också ligger väldigt mycket arbete och eftertanke bakom, med kopplingar till annan samtida svensk fantastik, både min och mina kollegors.  Jag tänker dock inte berätta eller ens ge någon ledtråd om den här textens intrig – därför att den skall upplevas varkunnsamhetligt.

Lektörsomdömet den 17 augusti

Avslutningsvis . . . För den här gången . . .

Följande lektörsutlåtande landade till min stora förvåning i min inkorg, och det är inga små ord från en professionell lektör/redaktör. Jag citerar vad jag fick läsa främst därför att jag aldrig någonsin tidigare fått en sådan omåttligt positiv respons när något jag skrivit blivit antaget för publicering. Äh. Det här åtminstone för undertecknad författare fan så underhållande – men dessvärre allt annat än kutym.

”Mästerligt skrivet. Målande men flödande språk, små intrikata kommentarer till samtiden insprängda i en spännande driven novell. Kanske en av de bästa du skrivit? Jag har ju inte läst alla, men det var en stark skildring av en resa mot. Ljuset. Gåshud Fredrik! Jag fick gåshud!”

[…]

Allt gott och tack som fan för en så bra novell […]!”

Fredrik F. G. Granlund, med en Montecristo White Label Cigarr, och en fin Single Malt. Fotograf: Victor Nikolajeff

Fredrik F. G. Granlund, med en Montecristo White Label Cigarr, och en fin Single Malt. Fotograf: Victor Nikolajeff

~ av Fredrik F. G. Granlund på tisdag, 28 augusti, 2012.

Kommentera

 
