Marmeladkungen tackad i Hastur förlags nysläppta bok ”Severins resa in i mörkret”, av Paul Leppin

Marmeladkungen tackad för diverse hjälp med tillkomsten av Hastur förlags nysläppta ”Severins resa in i mörkret – en spökhistoria från Prag”, av Paul Leppin (1914)

Paul_Leppin_front

Only the few who sorcery’s secret know,
Espy amidst these tombs the shade of Poe.
– H. P. LOVECRAFT

Vad annat kan jag säga än att jag är tacksam för fortsatt chans tillika tillkännagivandet av min inverkande hjälp med Hastur förlags nyutgivna böcker.

tack_till_FG

Min involvering rör sig beroende på boken jag arbetat med om en hel del olika aspekter i tillkomsten. Konstruktivt designtänkande, förslag till förändringar, samt mina åsikter om grafik och text i layouten – förbättringar inför tryck såsom läsbarhet, information, utseende och grafisk utformning. Sammantaget främst om bokomslaget innan det gått till tryck, och alternativ baksidestext.

Jag kan bara glädjas åt att detta mitt arbete varit och är fortsatt uppskattat från förlagets sida. Det är verkligen härligt att man från förlagshåll lyssnar på mig och uppskattar min kunskap, och erfarenhet – att man ber mig om hjälp, ger mig chansen att visa vad jag kan, och att man sedan till och med tar åt sig av detta . .

De föregående tre böcker jag hjälpt till med

*

Tackad i Friedrich de la Motte Fouqués Undine och i Hanns Heinz Ewers klassiska skräckroman Alruna

*

Tackad i H. P. Lovecraft – Cthulhu vaknar och andra ohyggligheter. Samt tillsammans med Martin Andersson medförfattare till bokens förord.

*

Hur många böcker jag – på det här viset – medverkar i vid namn är faktiskt för mig ett stort frågetecken. Men det borde röra sig om strax över tiotalet. (Som författare är det fler.)

Även om det inte kan tyckas mycket är det ändå en viss fortsatt publicering av mitt namn tillika ett erkännande från mina kollegor och vänner på Hastur Förlag – att jag faktiskt är, eller, kan vara, bra att ha till hands. Och sådan kudos är ovanlig. Mycket ovanlig! Och det känns minst sagt bra. Tack för det!

Jonas Wessel – illustratören

Grattis till Jonas Wessel, min vän och kollega, tilllika medarbetare här på Marmeladkungen – för hans suggestiva illustrationer till den här boken. Jag vill tro, om jag nu inte missat något, att teckningarna i den här boken är hans andra gång ut (efter Hanns Heinz Ewers ”Alruna”) med professionella illustrationer (åtminstone i bokform). Härligt, härligt, härligt!

Paul_leppin_baksida

Baksidestext

DET FANNS VISSA för vilka livsljuset bara var en skimrande illusion: dessa var de hånfulla med sina fördömda händer, pariorna, som skräcken jagade över gatorna, mördare och folk som var brännmärkta. Dessa utgjorde samfundet, och även Severin tillhörde det.

Paul Leppin (1878-1945) var en av den tjeckiska dekadensens frontfigurer under den första halvan av 1900-alet. Max Brod kallade honom för ”den eviga förtvivlans poet, på en och samma gång djävulens tjänare och madonnans tillbedjare”.

Hans mörka vision av ett Prag fyllt av karaktärer på vansinnets rand, människor som driver omkring likt vålnader i natten, den ödesmättade atmosfären, undergångsstämningen och det erotiska innehållet i hans romaner, drabbar än idag läsaren med oförminskad styrka. Med Severins resa in i mörkret (1914), hans mästerverk, presenteras Leppin för första gången på svenska.

Ytterligare information

Boken är vid skrivandes stund så färsk att inte ens förlagets hemsida har hunnit uppdateras, men precis där kan man beställa ett smärre antal enastående läckra och genomtänkta och prisvärda böcker till minst sagt fördelaktigt pris.

*

Titel: Severins resa in i mörket – en spökhistoria från Prag

Originalets titel: Severins Gang in die Finsternis. Ein Prager Gespensterroman, 1914.

Häftad/Limmad.

126 sidor.

Översättning & efterord: Arthur Isfelt

Illustrationer: Jonas Wessel.

Inlaga: Dan Svensson.

ISBN 978-91-86835-03-3.

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 12 januari, 2013.

Kommentera

 
