Är det tillåtet att sälja elfenben – diskussion, lagar, exempel och fotografier

Är det tillåtet att sälja elfenben?

Jag ställde denna fråga offentligt i Facebook – och svaren har verkligen inte låtit dröja. En rejäl diskussion eller argumentation är under utveckling, såpass att jag vid skrivandes stund inte hunnit börja kommentera, svara och argumentera. Därför väljer jag att innan detta sker använda det här blogginlägget såsom utfyllnad. Ty det är mycken information jag inte givit de som beblandat sig i spörsmålet . . . information som minst sagt kan vara väldigt viktig i sammanhanget.

Det här blogginlägget kommer snarast att uppdateras. Mer information, kanske fler bilder, länkar osv.

* * *

OBS. Sex stycken kvitton/fakturor på asiatiskt språk, olika former osv. samt vad jag antar är originalförpackning ingår. Här följer dessa inscannade i 1200 DPI.

 

1

 

2

 

Mått / Dimensioner

Vikt undre skulptur: Cirka 85,5 gram.

Höjd undre skulptur: 13-14 centimeter

Vikt övre skulptur (boll med allt mindre, extremt intrikata bollar inuti. Tyvärr sprucken inuti): cirka 72 gram.

Höjd övre skulptur: 7-8 centimeter

Här hittar du diskussionen på Facebook

BILD (106)

BILD (102)

Här hittar du diskussionen på Facebook

~ av Fredrik F. G. Granlund på söndag, 21 april, 2013.

2 svar to “Är det tillåtet att sälja elfenben – diskussion, lagar, exempel och fotografier”

  1. Din farfar, min far, fick detta av mig när jag kom hem från en båt, vi hade bl.a. varit i Kina några gånger med last av vete från Australien. Han blev väldigt glad för det var fina grejor och en gång när han hade en kompis på besök, efter några groggar förmodar jag, skulle han visa vilket konstverk det var, tänkte då inte på att ”bollen” låg lös ovanpå utan den föll i golvet och gick sönder tyvärr. Den är tillverkad i början på -40 talet så det är helt ok.
    Hälsningar Din Pappa

    Liked by 1 person

  2. Det är ”tillåtet” så länge det inte upptäcks och avslöjas, som postmodernisten skulle säga (och sedan hävda att det inte nödvändigtvis är sant, när postmodernisten i fråga blir kritierad). Egentligen vet du vid detta laget ganska bra vad som gäller angående byråkratin kring elfenbensförsäljning. Det jag skulle vilja invända är att det borde vara fritt fram att sälja och spekulera i äldre elfenbensvaror, så länge det går att belägga på ett rimligt sätt att de tillverkades innan förbudet.

    Liked by 1 person

Kommentera

 
