Fredrik F. G. Granlund publicerad med novellen ”När vatten stavas port” på Tidningen Kulturen

Jag skriver alldeles för lite här på Marmeladkungen! Orsaken: Jag skriver parallellt på alldeles för mycket annat. Jag arbetar med så mycket samtidigt och så ihärdigt och seriöst att jag helt missat att jag sedan den 16 september är rejält publicerad på Tidningen Kulturen. Det rör sig om en rejäl författarpresentation som jag betitlat

 

Självporträtt i (ritual)moll och skönlitteratur, eller Ärlighet varar aldrig längre än den rituella tystnad som följs av personlig utveckling”

samt fantastiknovellen

”När vatten stavas port” som utspelas i Mariestad och erbjuder rejäl variation på tillvaron.

 

Dessa ligger under Litterärt och sedan Utopiska Geografier – det går också att söka på t. ex. Granlund för att nå alla mina på TK publicerade texter (och dylikt). Författarfotografiet är den här gången taget av Leif Pettersson.

Och som en för-inledning presenterar jag mig själv lite enligt följande innan den rejält tilltagna författarpresentationen av herr F. G. inleds och tjatar på

Efter ett tredjedels sekel och ett år ovan jord är jag bosatt i Mariestad, en stad vars invånare till sin natur alltid varit misstänksamma och benägna att ställa till med kravaller. Här växte jag upp i en rik, sofistikerad white trash-familj, och uppfostrades enligt devisen: ”Det är bättre att stjäla än att tjäna egna pengar.” Min far var ninja. Min mor var revisor, men arbetade även ideellt för ett danskt bokförlag som bara publicerade biografier om Stalin.

[…]

Mitt namn är Fredrik F. G. Granlund. På gott och ont skriver jag mitt liv och lever mitt skrivande. Välkommen till min overkligt verkliga värld!

Den som är ointresserad av mig och hur jag tänker och tycker och vad jag gjort och inte gjort – det är bara att hoppa ned en bra bit på sidan och läsa en verklig pärla från mitt tangentbord, novellen ”När vatten stavas port” som utspelas i Mariestad och inleds enligt följande:

Den tredje gången haschpipan skickades till Billy tog han återigen emot den, men den här gången satt han bara stilla i något som liknade en lotusställning med pipan i ett löst grepp över skrevet och tittade på den och skakade på huvudet. Han skickade pipan till vänster, till den betydligt äldre mannen bredvid. Varken agerandet eller Billys plötsligt tomma blick väckte uppmärksamhet bland de nyfunna vännerna i ringen; där var bara några få par stora, glansiga ögon som undrande såg på honom, men blickarna återvände snart till den som personen ifråga tidigare samtalat med eller sett på. Den sorgsna solen höll på att gå ned över Mariestads hamn i ett fyrverkeri av färger, och det var främst den som fäste sitt ljus vid Billy.

Novellen ifråga har fått rejält fina lovord från min lektör på tidskriften ifråga – och intressant kan vara att nämna att texten och intrigen började som en dikt betitlad ”För dem som inte vet”, vilken ursprungligen publicerades under 2004 i min poesi-debut, boken ”Annorlunda men ensam”. Freke Räihä – kulturkändis inom ett rejält spektra varierande estetiska arenor! – har dessutom läst in just denna text som bör gå att ladda ned här på Marmeladkungen (under Podcasts). Om det skulle krångla skall den även gå att ladda ned på Piratebay. Jag kommer att lägga till länkar till detta här under dagen . . . och även låta publicera dikten här nedan, för att förenkla det hela för den som är intresserad.

Tills dess tillönskar jag dig, käre läsare, en verkligt fin dag!

– Fredrik F. G. Granlund

~ av Fredrik F. G. Granlund på onsdag, 25 september, 2013.

Kommentera

 
