En novell från Marmeladkungens tangentbord publiceras inom kort i Catahyas nya antologi

Undrar läsaren möjligen var jag håller hus?

Jag har rent ut sagt varit fruktansvärt dålig på att uppdatera Marmeladkungen. Den främsta anledningen är mitt författarskap; så många skrivprojekt som jag har arbetar på samtidigt borde vara olagligt. Kort sagt: det rör sig om att jag bejakar och prioriterar andra aspekter av mitt författarskap. Men, det är klart att jag skall bättra mig.

* * *

Igår hade jag deadline på en novell till en novelltävling, en story jag gått och grunnat på sedan omkring 2002, då jag debuterade i tryck (antologin Necronomicon i Sverige, utgiven på Aleph Bokförlag). Hann få iväg den med en halv minut – hela 30 sekunder – till godo.

Idag har jag deadline på en redan antagen novell – sista inlämning av min reviderade version utav den version man på Catahya valt att anta för den alldeles snart publicerade antologin ”Magiker och maskiner”.

Det blir ytterst hårddraget min sjätte, sjunde eller möjligen åttonde tryckta antologi (vari jag ingår med skönlitteratur eller något rejält) – och då har jag bara räknat några titlar jag minns utantill och inte gått igenom hela högen eller högarna med divergerande trycksaker vari jag publicerats genom åren. Något nytt blir det dock med den här antologin – det blir första gången min novell avslutar boken. En slags ära i sig; liksom lovorden om texten ifråga från antologirådet på Catahya – den novell som jag just nu vid skrivande stund alltså tagit en paus ifrån.

Och vad händer när jag nöjt mig med texten och skickat iväg den för lektörsrevidering och tryck – jo, omedelbart på – just nu särskilt – två andra projekt. Dels den fantastikroman jag arbetat med rejält länge tillsammans med vännen och kollegan Jan-Erik Ullström i Skövde och har enormt höga tankar om, samt den egna bok/diktsamling som i det absolut närmaste ligger klar för inskick till de stora förlagen – de enda förlagen som kan göra den rättvisa; ge boken den spridning den förtjänar – ty allt gott till den som sliter!

Jag skulle kunna fortsätta – jag har så många uppdrag och egna skrivarprojekt liksom högtflygande planer inför framtiden så att jag själv är förvånad att jag klarar av det hela psykiskt (och fysiskt). Det kommer framigenom – egentligen, som vanligt – att (fortsätta) att hända en hel del för mig som författare.

Den kommande antologins innehållsförteckning

 

  • Intelligent teknik av Calle Carlzon
  • Det blå rummet av Sten Rosendahl
  • Professorns trädgård av Johan Jönsson
  • Den vanvettiga tävlingen av Emelie Berglund
  • Häxan och stjärnorna av Rikard Slapak
  • Mitt broderade hjärta av Pia Lindestrand
  • Synvillor av Robert Andersson
  • Elephant stone av Anders Nilsson
  • Vatten av Thomas Årnfelt
  • Doktor Pollobus vision av Hans Olsson
  • Den hemliga lådan av Robin Karlsson
  • MON-184 av Robert Andersson
  • Den som visar vägen av Fredrik Wollentz
  • Att hitta rätt värld av Fredrik Wollentz
  • Farväl till en förlorad värld av Tove Ivarsson
  • Control alt Delete av Camilla Linde
  • Skivinspelningen av Patrik Centerwall
  • Tranoigia av Anders Nilsson
  • Plikten av Fredrik F. G. Granlund

Här kan ett par antologier jag medverkar i ännu köpas:

Vansinnesverk är Catahyas fjärde novellantologi. Den innehåller 15 noveller om galenskap och förändring. Pris: 95 kronor. 

 

Utgivningsår 2011

Sidor 180

Förord: Fredrik F. G. Granlund  

Noveller Kung Skabb – Lars Carlberg Mörkare än natten – Jonas Enarsson Stenväggar – Andrea Grave-Müller Tapeten – Mattias Haukland Explosioner – Charlotta Jonasson Lepidoptera – Camilla Jönsson Sub Luna – Pia Lindestrand Mörkret fallet – Anders Nilsson In i mörkret – Malin Rydén En andra chans – Sarah Saville Den störde författaren – Maria Helena Stanke Grönstens son – Gabriella Stenberg Swedenborgmaskinen – Lennart Svensson Aldrig mera ensam – Tomas Waldenryd Kräldjuret – Jonas Wessel

 

SAMT

 

Tecken i aska och eld är Catahyas tredje novellantologi. Den innehåller 18 noveller på temana folktro, tecken och skräck. Pris: 75 kronor.

Utgivningsår 2008

Sidor 204

 Recensioner Enhörningen Mitrania Du är vad du läser

Noveller                       

Glaskistan – Anna Högberg (Tintaglia)            Ormen från lindskogen – Anna Högberg (Tintaglia) En sång från havet – Maria Nygård (Vinter)    I Rans salar – Maria Nygård (Vinter)          Syster till kråkor – Daniel Albertsson (Glo) Lyckobringaren – Andrea Grave-Müller (Vinterdotter) Konsttävlingen – Robert Andersson (Jason)        Världar av tecken – Maria Helena Stanke (Ultramarin)     Midvinter – Carl Claeson (Hieronymous)            Tecken i aska – Camilla Jönsson (Luna Noire)         Den svunne mannen – Rikard Slapak (Hristo)     Skepnad av mörker – Rikard Slapak (Hristo)     Själkrypare – Maria Helena Stanke (Ultramarin)           Shakawkaw – Daniel Albertsson (Glo)            Paria – Fredrik F.G. Granlund (effgee) Anomali – Melvin Morrow                Ett rent sätt att dö – Lisa Lindh (Skuggsjäl) Mardröm – Pia Lindestrand (Tinia)

 

 

 

~ av Fredrik F. G. Granlund på lördag, 1 mars, 2014.

Ett svar to “En novell från Marmeladkungens tangentbord publiceras inom kort i Catahyas nya antologi”

  1. […] Tidigare har jag vad avser just fantastikföreningen ”Catahyas” böcker medverkat i böckerna: ”Tecken i eld och aska (utgiven 2008) med novellen ”Paria” och i ”Vansinnesverk” (utgiven 2011) med bokens förord: ”Lögnares vansinnesverk som förändrar”. Mer om detta för den intresserade finns här. […]

    Gilla

Kommentera

 
